Послання до Ефесян 4, 1-6.
1. Отож благаю вас я, Господній в'язень, поводитися достойно покликання, яким вас покликано,
2. в повноті покори й лагідности, з довготерпеливістю, терплячи один одного в любові,
3. стараючися зберігати єдність духа у зв'язку миру.
4. Одне тіло, один дух, як і ви були покликані в одній надії вашого покликання.
5. Один Господь, одна віра, одне хрищення!
6. Один Бог і Отець усіх, що над усіма і через усіх, і в усіх.
Євангеліє від Луки 10, 25-37.
25. І ось якийсь законовчитель устав, щоб його випробувати й каже:– Учителю, що мені робити, щоб вічне життя осягнути?
26. Ісус мовив до нього:– В законі що написано? Як там читаєш?
27. Озвався той і каже:– Люби Господа, Бога твого, всім серцем твоїм, усією душею твоєю і всією силою твоєю і всією думкою твоєю; а ближнього твого, як себе самого.
28. – Відповів єси добре; – сказав йому, – роби це й будеш жити.
29. Та той, бажаючи себе самого виправдати, каже до Ісуса:– Хто мій ближній?
30. Ісус мовив, кажучи:Один чоловік спускався з Єрусалиму до Єрихону й попав розбійникам у руки, що його обдерли й побили тяжко, і пішли геть, зоставивши його півмертвого.
31. Припадково ішов якийсь священик тією дорогою; побачив він його, минув і пішов далі.
32. Так само й левіт прийшов на те місце, глянув на нього і пройшов мимо.
33. Але один самарянин, що був у дорозі, надійшов на нього і, побачивши його, змилосердився.
34. Приступив він до нього, перев'язав йому рани, полив їх оливою і вином; потім посадив його на свою скотину, привів до заїзду й доглянув його. 35. На другий день він вийняв два динарії, дав їх господареві й мовив: доглядай його, і те, що витратиш на нього більше, я заплачу тобі, коли вернуся.
36. Хто з оцих трьох, на твою думку, був ближнім тому, що попав розбійникам у руки?
37. Він відповів:– Той, хто вчинив над ним милосердя.Тоді Ісус сказав до нього:– Іди і роби ти так само.
Притча про милосердного самарянина робить важливий зсув: від теорії до практики. Вчений у Письмі питає: А хто мій ближній? Ця початкова перспектива є абстрактною, розумовою, байдужою до конкретних людей. Вона міститься в сфері знань та дискусій. Натомість Ісус питає наприкінці: Хто з оцих трьох, на твою думку, був ближнім тому, що потрапив розбійникам у руки? І відразу ж додає: Іди і ти роби так само. Від абстрактного знання переходить до конкретних вчинків. Книжник хотів лише теоретичного пояснення, а Ісус закликає його до зусилля та взяття на себе відповідальності. Господи Ісусе, Самарянине людства, Ти є голосом кожного стражденого, Ти — надія для всіх у біді. Сине Божий, приятелю людей, дай нам чути і чинити своїм крик тих, хто живе на узбіччі життя.
Самарянин не питає, до чого призведуть обов’язки солідарності, ані якими повинні бути заслуги, необхідні для осягнення вічного життя. Відбувається щось цілком протилежне — треба ділитися серцем. Євангеліє вживає дієслова змилосердився, що в єврейській мові вказувало на материнське лоно та материнську опіку. Побачивши людину в такій потребі, він бере її до свого “лона”, в глибину душі. Справді, в центрі притчі знаходиться досвід спасіння. Ми всі зранені, але всім нам приходить на допомогу і спасає нас Господь. Це той самий досвід, що й досвід ізраїльського народу, переданий в книзі Виходу.Лише той, хто досвідчив на власній шкірі допомоги, коли був зранений, може стати самарянином. Раз ставши на місце пораненого, можна зрозуміти, що значить бути покинутим та врятованим, а, отже, зрозуміти, що значить стати для когось ближнім. Завдяки спалаху милосердя, що розсвітлює його душу, він сам стає ближнім, йдучи поза всі запитання та небезпеки. Тому тут змінюється саме запитання: мова вже не йде про те, щоби визначити, хто між усіма іншими є моїм ближнім, а хто ним не є. Йдеться вже про мене — я мушу стати ближнім, щоб інший міг розраховувати на мене, як на себе самого.